Migracja z G Suite do Google Workspace
6 Października 2020 Google ogłosiła nową formułę – Google Workspace, która zastępuje obecny brand – G Suite. Zdajemy sobie sprawę, że zmiana nastąpiła gwałtownie, szybko i bez wcześniejszego przygotowania klientów. Wiele kwestii pozostało bez odpowiedzi. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na kluczowe pytania, pozostałe proszę kierować na adres google@boit.pl.
Dlaczego zmiana na Google Workspace?
Powód nie jest opisany bezpośrednio, dlatego zaznaczamy na wstępie – jest to nasza subiektywna oceny sytuacji. Największy wpływ na decyzję miała Pandemia COVID-SARS-2 i zmiany w charakterystyce pracy pracowników. Olbrzymia część osób zatrudnionych pracuje z domu, nastąpiła całkowita reorganizacja trybu pracy oraz z dnia na dzień zostały zmienione punkty kluczowe do realizacji codziennych zadań. W momencie braku spotkań bezpośrednich spotkania online nabrały dużo większego znaczenia (kluczowe znaczenie nabrały funkcjonalności takie jak: ilość symultanicznych uczestników, zapis konferencji, opcje administracyjne wideokonferencji), dostęp do zasobów plikowych firmy w warunkach domowych stał się kluczowy (ilość przetwarzanych danych online), z drugiej strony bezpieczeństwo danych, polityki DLP czy BYOD narażone jest na dużo więcej niebezpieczeństw . Podsumowując – zmiany wprowadzone przez Google mają na celu lepsze dopasowanie pod aktualną charakterystykę pracy zdalnej.
Co zmienia Google Workspace ?
- Opłaty miesięczne oraz nazwy planów ulegają zmianie
- Dodanie nowych funkcjonalności do planów
- Limit liczby użytkowników (300) na plan – Business Starter, Standard i Plus – i obowiązkowa migracja na plan Enterprise
- Zmiana logistyki dla funkcjonalności i usług wobec G Suite
Jak odbywa sie migracja do Google Workspace?
Migracje można wykonać poprzez zmianę planu w zakładce abonamentu w konsoli administracyjnej, wysłać prośbę do Partnera Google – takiego jak MY (najlepiej na adres google@boit.pl) Na chwilę obecną nie ma narzuconego terminu dla migracji, zmiany w płatnościach nie będą duże (w większości na korzyść klienta) a funkcjonalności zostaną powiększone. Zasadniczo migracja będzie możliwa po zakończeniu obecnego okresu rozliczeniowego.
Co należy zrobić żeby zachować funkcjonalności oraz koszty G Suite ? To dość proste – przedłużyć jak najszybciej kontrakt w modelu rocznym (możliwe również kontrakty 2 letnie)
Porównanie G Suite i Google Workspace
Kolumna G Suite odnosi się do całości usługi, jak łatwo zauważyć po powyższej grafice Google Workspace rozszerza funkcjonalności na nowe plany.
podziel się z innymi
Migracja z poszczególnych planów:
Użytkownik końcowy w większości przypadków nie odczuje zmian, cena za usługę również nie ulegnie wzrostowi. Hasło „nielimitowanego miejsca na Google Drice” przestaje jednak być aktualne w pakiecie Google Workspace Business. Poniżej przedstawimy Nowe plany, ich odnośniki w starej G Suite nomenklaturze, główne zmiany oraz koszty per użytkownik w abonamencie miesiąc do miesiąca oraz płatny z góry za rok. Należy pamiętać że plany zostały podzielone na 2 główne grupy zachowując zasadę:
- Business – dla mały i średnich przedsiębiorstw – maksymalnie do 30 użytkowników.
- Enterprise – duże organizację z wymagające kompleksowego wsparcia oraz precyzyjnego dostosowania.
G Suite Basic >> Google Workspace Business Starter
Stary pakiet G Suite Basic zostaje zastąpiony Google Workspace Business Starter.
Koszt około 21 zł (koszt taki sam jak w G Suite)
- Dostosowana, bezpieczna firmowa poczta e-mail
- Spotkania wideo dla 100 uczestników
- 30 GB miejsca w chmurze dla każdego użytkownika
- Brak możliwości zarządzania historią Google Chat
- Selektywnej dystrybucji aplikacji do zarządzanych urządzeń z Androidem nie jest możliwa
- funkcjonalność blokowania udostępniania linków poza organizacje jest wyłączona
G Suite Business>> Google Workspace Business Standard
Stary pakiet G Suite Business zostaje zastąpiony Google Workspace Business Standard.
Koszt około 42 zł (koszt jak w G Suite)
- Spotkania wideo dla 150 uczestników + nagrywanie
- 2 TB miejsca w chmurze dla każdego użytkownika
- Mechanizmy zabezpieczeń i zarządzania
- Google Vault – brak możliwości wejścia do usługi nawet jeśli przed migracją licencje były wykupione. Dodatkowo wszystkie polityki ustawiane wcześniej przestają działać. Dane użytkowników usunięte powyżej 30 dni zostają automatycznie usunięte i nie ma możliwości ich odzyskania. Licencje Google Voult można dokupić oddzielnie
Google Workspace Business Plus (nowy plan)
Nowy pakiet Google Workspace Business Plus.
Koszt około 69 zł
- Spotkania wideo dla 250 uczestników + nagrywanie i śledzenie obecności
- 5 TB miejsca w chmurze dla każdego użytkownika
- Ulepszone mechanizmy zabezpieczeń i zarządzania, w tym Vault oraz zaawansowane zarządzanie punktami końcowymi
G Suite Enterprise>> Google Workspace Enterprise Standard(nowy plan), Plus
Nowy pakiet Google Workspace Business Plus.
Koszt – ustalane indywidualnie
- Dostosowana, bezpieczna firmowa poczta e-mail + pozyskiwanie danych elektronicznych, przechowywanie i szyfrowanie S/MIME
- Spotkania wideo dla 250 uczestników + nagrywanie, śledzenie obecności, wyciszanie szumów i transmisje na żywo w domenie
- Tyle miejsca, ile potrzebujesz
- Zaawansowane mechanizmy zabezpieczeń, zarządzania i zgodności, w tym Vault, DLP, regiony danych oraz zarządzanie punktami końcowymi w firmie
- Pomoc rozszerzona (płatne przejście na pomoc premium)